АНАЛІЗ РОБОТИ ПЕДКОЛЕКТИВУ ШКОЛИ З МОРАЛЬНОГО РОЗВИТКУ ВИПУСКНИКІВ ШКОЛИ

Проблеми молоді завжди привертали увагу вихователів, але особливо актуальними вони стали останнім часом. Не секрет, що гуманізація і демократизація сучасної національної школи висуває на перше місце моральне виховання учнів.

Неозброєним оком видно, що моральна культура сучасної молоді далека від високого рівня. Цинізм, грубощі у спілкуванні з дорослими та ровесниками, жорстокість, нерозуміння високохудожнього мистецтва та навіть небажання його сприймати – усе це , нажаль, притаманне їй. Та чого ж можна очікувати, коли нас заполонили заокеанські телесеріали, відеофільми, порнографічна продукція, а звідусіль лунає низькопробна, примітивна музика. Така «культура» не здатна виховати в молодої людини нічого, крім бездуховності. Доводиться навіть констатувати, що в нашому суспільстві панує сьогодні культ насильства і усе це цілеспрямовано «вбивається» у свідомість і підсвідомість, одурманюючи та одурюючи юні душі.

У віці 14-18 років інтенсивно розвиваються моральні сили людини, формуються і визначаються риси характеру, відбувається становлення світогляду. Основною особливістю особистісного розвитку старшокласників є помітний розвиток самосвідомості, самооцінки, основаної на самостійному аналізі й оцінці власної діяльності, що не завжди в силу складності цього процесу є об’єктивним. Тому старшокласники нерідко завищують самооцінку, проявляють хворобливе самолюбство, гонор, або, навпаки, недооцінюють себе, вважають свою особистість посередньою, сірою, непомітною.

У своїх оцінках старшокласник націлений на майбутнє, у нього формуються життєві плани щодо професії, особистого життя.

Старший шкільний вік – це становлення громадянської зрілості, вік романтики, юнацьких мрій.

Найбільш важливим для старшокласників стає вибір таких форм діяльності, які б відповідали цілій низці їхніх внутрішніх потреб, а саме:

- Бути соціально значимими (престижними);

- Давали змогу максимально розкрити свою індивідуальність;

- Відповідали сформованим інтересам

Однією є основних проблем цього віку є надмірне захоплення престижністю на противагу розумінню власної індивідуальності.

Педагогічний колектив нашої школи проводить постійно велику цілеспрямовану роботу щодо морального розвитку та виховання старшокласників.

Так для утвердження принципів загальнолюдської моралі – правди, справедливості, милосердя, патріотизму, доброти та інших чеснот для старшокласників проводяться Уроки мужності до усіх відповідних дат, відбуваються зустрічі з ветеранами ВВВ та учасниками бойових дій, з воїнами – афганцями, ліквідаторами наслідків аварії на ЧАЕС. Старшокласники відвідують ветеранів та учасників бойових дій, вітають їх зі святами, беруть у них інтерв’ю, записують спогади. Адже живе спілкування з такими людьми приносить набагато більше користі, ніж просто розповідь вчителя , вони проймаються повагою та шаною до них.

Крім того у школі організовуються екскурсії до музеїв, до місць, пов’язаних з проведенням бойових дій. Так і цього навчального року було проведено екскурсію до м. Дніпропетровська з відвідуванням діорами «Битва за Дніпро» та місця переправи наших воїнів через річку Дніпро у селі Військове. Ця екскурсія справила на учнів величезне враження.

Кожного року відбуваються години спілкування до дня пам’яті жертв голодомору, людей похилого віку.

Вихованню милосердя приділяється теж дуже велика увага. За ініціативи старшокласників проводяться акції милосердя, під час яких збираються кошти для лікування тяжко хворих дітей. Ось і цього навчального року було проведено благодійний концерт і зібрані кошти було направлено на будівництво дитячого онкологічного центру .

Таким чином формується свідомість, людська гідність, любов до рідної землі, до свого народу, бажання працювати задля розквіту держави, готовності її захищати. Так забезпечується духовна єдність поколінь , виховання інтересу до історії рідного народу та свого краю.

Для забезпечення повноцінного розвитку молоді, охорони та зміцнення її психічного та духовного здоров’я класні керівники проводять виховні заходи на теми «У чому найбільша цінність людини», «Толерантна особистість», «Найвищі цінності людини: сенс життя і щастя» та інші.

Було укладено збірку , до якої ввійшли сценарії виховних заходів Пятецької К.В., Шевченко Л.П., Марциної Л.В.

Щодо охорони і зміцнення фізичного здоров’я, для старшокласників у школі проводяться різні спортивні змагання з футболу, баскетболу, шахів, спортивні свята, змагання з цивільного захисту, військово-спортивна гра «Зірниця» , «Нумо, хлопці!» до дня захисника Вітчизни та багато інших.

У нашій школі забезпечені умови для самореалізації особистості, відповідно до її здібностей, суспільних і власних інтересів. Позакласна робота має добровільний характер участі в ній. Це сприяє тому, що учні можуть обирати профіль занять за власними інтересами. А для задоволення інтересів старшокласників у школі працюють такі гуртки як вокальний, театральний, екскурсоводів, «Що? Де? Коли?», інформатики, спортивні секції.

Ну і ,звичайно, для старшокласників є дуже актуальним питання вибору професій. Тому ми допомагаємо їм визначитися із їх вибором. Проводимо анкетування щодо визначення нахилів кожного учня, розповідаємо про професії, говоримо про те, які професії актуальні на ринку праці., зустрічаємося з робітниками Центру зайнятості, які дають важливу для випускників інформацію.

Як бачимо, робота проводиться велика. Але ми і надалі будемо працювати над вирішенням проблеми морального виховання, щоб забезпечити високий розвиток особистості незалежно від того, в якій галузі їй доведеться працювати.